tisdag 25 augusti 2015

Fotboll

Igår var jag på fotboll i Norrköping. Hur jag hamnade där kan jag själv undra?

Jag har precis läst boken Britt-Marie var här av Fredrik Backman, kan den ha påverkat mig. Berättar mer om boken på söndag.

Jag har aldrig varit ett stort fotbollsfan men man kan ändra sig. När jag var liten började jag tycka illa om fotboll och jag tror det beror på att min pappa åkte och tittade på matcher men han frågade aldrig om jag ville följa med. Åkte han inte på fotboll så tittade han på matcher på TV. Han lekte sällan med mig och så valde han att titta på fotboll istället för att vara med mig.

I tonåren åkte jag själv på fotbollsmatcher men det var mest för att kolla in killarna, själva spelet intresserade mig inte. Så hade jag någon pojkvän som intresserade sig mer för fotboll än för mig och då förstår ni ju var det slutade.

När jag började bli vuxen lyckades en kompis få med mig på fotbollsträning och det var ganska kul men jag ledsnade snart och förstod fortfarande inget om fotboll. 

Så fick jag egna barn som jag försökte styra in på ridning som jag gillade men inte ville de rida. Nej, det var fotboll de ville hålla på med. Barnens pappa var mycket intresserad av fotboll och följde med dem på matcher i ur och skur. Jag var med ibland men tyckte mest det var jobbigt med alla pappor som gnällde över tränare, domare och hur dåliga de var.

Nu tycker till och med jag att det är kul när det går bra för svenska landslag, både herrar, damer och U21. För ett par år sedan var jag på Friends arena och såg EM-finalen mellan Tyskland och Norge och igår var jag alltså i Norrköping och såg dem vinna över Helsingborg med 3-2. Jag förstår fortfarande inte fotboll men min son som var med förklarade ett och annat. Det var jättekul och vilken härlig familjär stämning. 

När jag kom hem såg jag på TV att Djurgården -Hammarby hade spelat och där hade inte stämningen varit lika familjär. Man hade kastat in bengaliska eldar som skadat folk. Jag kan inte tro att det är fotbollsintresserade som gör något sådant. Hur kan de komma in på arenan med liknande föremål? 
Kan arrangörerna inte få stopp på dessa huliganfasoner kommer vanligt folk att sluta gå på matcherna. Det är väl inte så vi vill ha det svenska samhället?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar